Wikia

Empirepedia

Zakon Jedi

Dyskusja5
1249stron na
tej wiki
30px-Era-old.png30px-Era-imp.png

Zakon Jedi.jpg
Zakon Jedi
Przywódcy Rada Jedi z Wielkim Mistrzem na czele
Siedziba główna Świątynia Jedi
Główne lokacje
Język Basic
Członkowie Lista Jedi
Era Stara Republika, Powstanie Imperium
Data założenia 25,000 BBY
Miejsce założenia Tython
Data zniszczenia 19 BBY

Zakon Jedi był starożytną organizacją zakonną strzegącą pokoju i zjednoczoną dzięki wierzeniom i poglądowi na Moc. W Galaktyce Jedi byli najbardziej znaną organizacją czerpiącą z Mocy. Przez tysiąclecia Jedi stali się obrońcami pokoju i Republiki która właśnie dzięki nim doszła do swojej największej świetności. Byli oni zaprzysiężonymi przeciwnikami Sithów którzy ostatecznie doprowadzili do upadku zakonu - zwieńczonego Czystką Jedi. Po upadku Lorda Sith Palpatina Jedi odbudowali się budując Nowy Zakon Jedi podczas Nowej Ery Jedi.

Pochodzenie, wierzenia i historia ZakonuEdytuj

Odan-Urr trzymający swój archaiczny Miecz świetlny

Życie Jedi było poświęceniem. Aby przejść szkolenie w posługiwaniu się Mocą dzieci na światach pod kontrolą Republiki były zabierane od rodziców jeszcze jako niemowlęta, kiedy tylko zaczęły zdradzać specyficzne uzdolnienia. Zabierano je do Świątyni Jedi na Coruscant. Od początku szkolenia dzieci uczone były ścisłego przestrzegania kodeksu. W uczniach starano się wykorzenić złość, nienawiść, gniew i strach które prowadziły na ciemną stronę Mocy.

SzkolenieEdytuj

Główny Artykuł: Szkolenie Jedi
Rada pozwoliła mi cię szkolić. Staniesz się Jedi, słowo.
Obi-Wan Kenobi do Anakina Skywalkera

Padawanowie wyruszali na misje ze swoimi Mistrzami aby zdobywać doświadczenie. Tutaj Mistrz Qui-Gon Jinn ze swoim padawanem

Najmłodsi adepci szkoleni byli przez pojedyńczego Mistrza w grupach zwanych klanami. Po bitwie na Ruusan stało się tradycją, że szkolenie rozpoczynały już dzfvssfdhgvfdhdfljghdfdmvncxvbdsjfghsdkfsdfffsdfaty Jedi ilustrowały ich harmonię z Mocą, w przeciwieństwie do kolorów szat Sithów, w których dominowała czerń.

Jedi realizowali przez swoje życie setki, jeśli nie tysiące misji, głównie jako dyplomaci i ambasadorzy. Podróżowali w miejsca konfliktów w całej galaktyce i często reprezentowali Republikę działając na zlecenie senatu. Mimo spełniania roli dyplomatów Jedi często musieli włączać się do walki, lecz takie postępowanie zawsze należało do ostateczności.

MocEdytuj

Główny Artykuł: Moc
Niech Moc będzie z Tobą.
— Pozdrowienie Jedi

Obi-Wan Kenobi, mistrz oddziaływania na umysł

Wszystkich Jedi jednoczyło badanie Mocy: pola energii które emanowało z każdej żywej istoty. Jedi szukali zrozumienia mocy, aby mogli lepiej pomagać istotom, którym służą. Jako adepci jasnej strony Mocy Jedi używali mocy tylko do leczenia i obrony.

cznaEdytuj

Po Wielkiej Wojnie Sithów powstała Rada Jedi. Zbierało się w niej 12 Jedi wyróżniających się zdolnościami oraz doświadczeniem. Rada podejmowała najważniejsze decyzje dotyczące Zakonu, oraz stanowiła ciało doradcze Senatu. Każdy Jedi miał obowiązek podporządkowania się decyzją senatu, lecz nie zawsze się tak działo. Przykładem może być Obi-Wan Kenobi który chciał wziąć Anakina na padawana pomimo stanowczego sprzeciwu Rady.

RangiEdytuj

W miarę poznawania nauk Jedi oraz natury Mocy każdy Jedi przechodził przez cztery podstawowe rangi.

HierarchiaEdytuj

  • Nowicjusz Jedi – dziecko wrażliwe na Moc. Ta grupa obejmowała uczniów od noworodków w których odkryto zdolności aż do adeptów w wieku nastoletnim, kiedy to zaczynali naukę jako padawanowie. Nowicjusze byli nauczani w grupach nazywanych klanami.
  • Padawan Jedi – uczeń obięty opieką mistrza lub rycerza Jedi. Aby awansować do rangi padawana nowicjusz musiał zostać wybrany przez opiekuna. Wśród padawanów będących ludźmi tradycją stał się warkocz noszony za prawym uchem. Kiedy padawan dostępował ceremonii pasowania na rycerza, warkocz został mu obcinany. Jednak aby padawan mógł dostąpić pasowania uprzednio musiał przejść próby, które miały udowodnić, że jest godzien rangi rycerza.
  • Rycerz Jedi – rycerz Jedi był w pełni zdolnym Jedi do samodzielnego działania. Chociaż już nie był nauczany przez swojego mistrza i nie spędzał z nim tyle czasu co będąc padawanem, często utrzymywał kontakt ze swoim mistrzem i zasięgał rad właśnie u niego. Mimo uzyskania samodzielności szkolenie adepta nie dobiegało końca. Teraz zdobywał doświadczenie zarówno na samodzielnych misjach dla zakonu, jak i pracując w zespołach. Część rycerzy poświęcało się zgłębianiu Mocy i korzystać z holokronów aby lepiej poznać historię Zakonu i tajniki Mocy. Rycerz Jedi mógł również wziąć pod swoje skrzydła padawana i rozpocząć jego szkolenie.
  • Mistrz Jedi – rycerz Jedi który okazał głębokie zrozumienie Mocy i duże doświadczenie mógł zostać mianowany przez Radę Jedi do rangi mistrza. Często dodatkowym warunkiem było wyszkolenie padawana do rangi rycerza. Tytuł ten mógł zostać również przyznany za nadzwyczajne czyny.

NAJSŁYNNIEJSI JEDIEdytuj

i inni.

ŹródłaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki