FANDOM

Planeta to ciało niebieskie kształtem zbliżone do kuli większością okrążające gwiazdę (istnieją planety dryfujące w przestrzeni poza układami gwiezdnymi). W Galaktyce istnieje około 200 miliardów układów gwiezdnych zdatnych do zamieszkania przez żywe organizmy, z czego na 20 miliardach powstało życie. Na około 40 milionach planet powstały inteligentne formy życia.

Planety można dzielić według różnych kryteriów. Ze względu na typ powierzchni rozróżniamy: gazowe olbrzymy (bardzo duża wielkość, lecz mała gęstość) i planety skalisto-lodowe (kule lodowe, planety skaliste - stała powierzchnia, duża gęstość). Następnie można planety dzielić na takie, które mają lub nie mają atmosferę (i dalej według rodzaju atmosfery). Inny podział, to siła grawitacji i czynniki ją określające (wielkość planety oraz skład chemiczny). Pod uwagę brane są jeszcze magnetosfera i inne czynniki. Planety zdatne do zamieszkania mogą być w całości pokryte oceanami (jak Kamino, Mon Calamari), bujną wegetacją (Kashyyyk) lub różnych rodzajów pustynią (Tatooine, Korriban, Geonosis, Hoth). Większość planet, na których istnieje życie, posiada bardzo zróżnicowaną powierzchnię, zawierającą wiele stref klimatycznych. Zalicza się do nich Alderaan, Korelia, Selonia, Drall, czy Naboo. Istniały również planety całkowicie zurbanizowane, jak Coruscant czy Mygeeto.

Planety w "prawdziwym świecie"

Planeta (gr. wędrowiec) to ciało niebieskie krążące zazwyczaj wokół gwiazdy (istnieją planety dryfujące w przestrzeni poza układami gwiezdnymi), mające kulisty kształt, które okolicę swojej orbity oczyściło z większości innych ciał (dynamiczna dominacja). Planeta nie emituje światła (takimi ciałami są gwiazdy) ani nie okrąża innej planety (takimi ciałami są księżyce). Planeta nie jest również asteroidą (zbyt mała masa by uzyskać kulisty kształt) czy planetą karłowatą (nie zdobyła dynamicznej dominacji). Planeta nie osiąga masy, która spowodowałaby inicjację termojądrowej syntezy (wtedy byłaby gwiazdą). Z dniem 24 sierpnia 2006 przyjęto, że obiekty nie spełniające tej definicji, a nie będące asteroidami zostaną nazwane planetami karłowatymi. Decyzja ta wśród niektórych budziła duże kontrowersje, gdyż eliminowała Pluton który był uważany za planetę od 1930 roku (odkryty 18 lutego 1930), jednak wreszcie logicznie uporządkowano terminologię i kategoryzację. Obecnie układ słoneczny ma 1 gwiazdę (Słońce), 8 planet (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun) i stale rosnącą liczbę planet karłowatych (Pluton, Ceres, Haumea, Makemake, Eris).

Do 2015 roku odkryto ponad 1900 planet poza słonecznych, czyli okrążających gwiazdy inne niż Słońce w innych układach gwiezdnych. Aktualnie, przy użyciu współczesnej technologii, nie stwierdzono występowania życia nigdzie poza Ziemią. Istnieją dwa wytłumaczenia tego stanu: współczesny poziom technologii nie wystarcza do wykrycia życia w odległych dla nas układach gwiezdnych albo życie gdzie indziej nie występuje.

Planety

Coruscant

Coruscant

Bespin

Bespin

Geonosis

Geonosis

Kiffu i Kiffex

Kiffu i Kiffex

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J

K

L

M

N

O

P

Q

R

S

T

U

V

W

X

Y

Z

Zobacz też

Źródła

Więcej z Fandomu

Losowa wiki