FANDOM

30px-Era-reb.png

Sw nh.jpg
Gwiezdne Wojny Część IV: Nowa Nadzieja
reżyser George Lucas
producent Gary Kurtz, Rick McCallum (edycja specjalna)
scenariusz George Lucas
występują Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Alec Guinness, David Prowse, Peter Cushing,Anthony Daniels, Kenny Baker, Peter Mayhew
muzyka John Williams
dystrybutor 20th Century Fox
premiera 25 maja 1977
czas 125 min.
budżet $ 11,000,000
epoka Era Powstania Imperium
linia czasowa: 0 BBY

Gwiezdne Wojny Część IV: Nowa nadzieja (Star Wars Episode IV: New Hope) jest pierwszym filmem z serii Gwiezdnych wojen, oryginalnie nazwany Gwiezdne Wojny (Star Wars). Nowa Nadzieja będąc filmem, który rozpoczął sagę jest faktycznie czwartą częścią sagi. Film wpuszczono do kin 25 maja 1977 roku. Pierwotnie wyświetlano go w 37 kinach na terenie Stanów Zjednoczonych. W 36 padł rekord w sprzedaży biletów. Film pochłonął budżet w wysokości 11 milionów dolarów amerykańskich, zarobił natomiast 775 milionów dolarów. W kinach film znalazł się jeszcze w 1978, 1979, 1981, 1982 i 1997 roku. Kilka razy był wydawany ponownie ze znacznymi zmianami. Zmiany w wersjach kinowych wprowadzono w 1979 roku (zmieniono tytuł na Gwiezdne Wojny Część IV: Nowa nadzieja), 1995 (remastering) i w 1997 roku (wersja specjalna z wieloma zmianami). Na kasetach video (VHS) film wydano w 1984, 1988, 1990, 1992 (The Star Wars Trilogy Special Letterbox Collector's Edition), 1995 (THX Mastered Trilogy) i 1997 (Special Edition Trilogy - Silver, Gold). W 2000 roku wydano na VHS reedycję "Wersji Specjalnej" z 1997 roku. W 2004 film po raz pierwszy pojawił się na DVD (cały film został odrestaurowany i wprowadzono kilka zmian), natomiast w 2006 roku ponownie wydano go na DVD, tym razem wydanie zawierało dwie płyty. Na pierwszej oprócz filmu w wersji z 2004 zamieszczono wywiady z twórcami, a na drugiej zamieszczono film w oryginalnej wersji z 1977 roku. Druga płyta zawierała również demo i trailer gry Lego Star Wars II. Wydanie to nosiło nazwę "Unaltered trilogy". W 2011 roku wydano film na BluRay. W 2015 roku film wydano w wersji cyfrowej na internecie (Część IV udostępniał w odróżnieniu od pozostałych części "Fox").

Akcja osadzona jest 19 lat po powstaniu Imperium w roku 0 BBY. Młody Luke Skywalker zostaje wciągnięty w walkę Sojuszu Rebeliantów z Imperium, kiedy jego spokojne dotąd życie zostanie zrujnowane przez brutalnych imperialnych siepaczy ścigających rebelianckich droidów przenoszących ważne dane. Luke spotyka Obi-Wana Kenobiego, żyjącego w odosobnieniu pustelnika należącego do zniszczonego przez Imperium Zakonu Jedi. Obi-Wan podejmuje się szkolenia Luke'a na Jedi, kiedy ten decyduje się pomóc mu dostarczyć plany śmiercionośnej broni imperialnej Rebeliantom.

Dawno, dawno temu w odległej Galaktyce...

Napisy początkowe:

Dawno, dawno temu w odległej
Galaktyce....

220px-Star Wars Logo svg.png

CZĘŚĆ IV:

NOWA NADZIEJA

Nastał czas wojny domowej.
Statki Rebeliantów,
atakujące z ukrytej bazy,
odniosły pierwsze zwycięstwo
w walce ze złowrogim
Imperium Galaktycznym.
Podczas bitwy, szpiedzy
Rebeliantów wykradli tajne
plany ostatecznej broni
Imperium - GWIAZDY ŚMIERCI,
opancerzonej stacji
kosmicznej o sile
rażenia zdolnej
zniszczyć całą planetę.
Ścigana przez agentów Imperium
księżniczka Leia ucieka do domu,
strzegąc wykradzionych planów,
które mogą ocalić jej lud i
przywrócić wolność galaktyce...

Dawno, dawno temu w odległej
Galaktyce....

220px-Star Wars Logo svg.png

EPISODE IV:

A NEW HOPE

It is a period of civil war.
Rebel spaceships, striking
from a hidden base, have won
their first victory against
the evil Galactic Empire.
During the battle, Rebel
spies manager to steal secret
plans to the Empire's
ultimate weapon, the DEATH
STAR, an armored space
station with enough power to
destroy an entire planet.
Pursued by the empire's
sinister agents, Princess
Leia races home aboard her
starship, custodian of the
stolen plans that can save
her people and restore
freedom to the galaxy...

Streszczenie:

Epizod4.jpg

W skorumpowanym Imperium rządzonym przez uzurpatora Imperatora Palpatine'a wybuchła wojna domowa. Rebelianci zadają siłom imperialnym pierwsze ciosy. Żeby utrzymać kontrolę nad Galaktyką, Imperium zbudowało olbrzymią stację kosmiczną, którą nazwało Gwiazdą śmierci. Gwiazda śmierci została wyposażona w potężny superlaser zdolny zamieniać planety w pola asteroidów. Szpiegowie Rebeliantów zdołali jednak wykraść plany stacji. Rebelianci mieli nadzieję, że w planach odkryją słabe punkty, które mogłyby im umożliwić zniszczenie Gwiazdy śmierci. Darth Vader, prawa ręka Imperatora, podążając śladem skradzionych planów, prześledził ich drogę aż na statek Tantive IV. Na pokładzie niszczyciela gwiezdnego o nazwie Devastator doścignął alderaańską korwetę konsularną w pobliżu odległej planety Tatooine.

Alderaański statek dyplomatyczny Tantive IV zostaje unieruchomiony przez ścigający go imperialny niszczyciel gwiezdny i załoga przygotowuje się do stawienia oporu agresorom. Szturmowcy imperialni przepalają się do wnętrza statku i wywiązuje się walka z załogą Tantive IV. Szturmowcy przebijają się stopniowo coraz dalej. W tym chaosie starają się przetrwać dwa droidy - C-3PO i jego towarzysz R2-D2. Podczas zamieszania C-3PO na chwilę gubi R2-D2. Kiedy go w końcu odnajduje, widzi go w towarzystwie Pani ambasador Alderaanu, księżniczki i zarazem senator Leii Organy. Wsadza ona coś do czytnika R2-D2. C-3PO nie wie, że księżniczka wgrywa do pamięci jego towarzysza plany Gwiazdy śmierci z poleceniem, żeby mały robot odszukał na pobliskiej planecie Tatooine starzejącego się już Jedi Obi-Wana Kenobiego.

Capturetantiveiv.jpg

Przechwycenie Tantive IV przez Imperium

Kiedy szturmowcy wreszcie dławią wszelki opór na statku, Vader przesłuchuje pojmanego kapitana statku żądając od niego wydanie planów. Kapitan niczego nie wyjawia i Vader w złości zabija go. Nakazuje znaleźć ambasadora przewożonego na statku. Niedługo szturmowcy biorą Leię do niewoli. W tym czasie R2-D2 i C-3PO opuszczają statek w kapsule ratunkowej, nie zestrzeleni przez działa niszczyciela z powodu decyzji dowódcy, który na podstawie danych z czujników twierdzących, że na pokładzie nie ma istot żywych, nie wydaje polecenia otwarcia ognia. Kiedy szturmowcy przyprowadzają księżniczkę przed oblicze Vadera, który czeka na nią wraz z komandorem Jirem, oświadcza mu, że napadł na statek dyplomatyczny lecący z misją na Alderaan z polecenia senatu i spowoduje to ostry protest. Vader rozkazuje odprowadzić ją na "Devastatora". Jir stwierdza, że uwięzienie księżniczki może przysporzyć sympatyków Rebelii w senacie. Vader poleca mu ogłosić, że statek księżniczki uległ wypadkowi i wszyscy na pokładzie zginęli. Z raportu, który złożono Vaderowi płynie, że planów nie znaleziono, ale zarejestrowano wypuszczenie kapsuły ratunkowej, w której czujniki nie wykryły istot żywych. Vader stwierdza, że plany musiały być w środku i poleca wysłać do poszukiwania kapsuły desant na planetę po czym odlatuje na Gwiazdę śmierci.

Kapsuła ląduje w środku tatooińskiej pustyni. Oba droidy przetrwały twarde lądowanie, ale niedługo potem pokłóciły się o kierunek marszu. R2-D2 pragnąc wykonać swoje zadanie udaje się w kierunku skalistych wzgórz, natomiast C-3PO odchodzi w odwrotnym kierunku, głębiej w niekończące się piaski. Po długiej wędrówce przez wydmy C-3PO zauważa w oddali pojazd, który okazuje się być piaskoczołgiem Jawów. Jawowie, pustynni zbieracze wszelkiego złomu, porywają samotnego robota. Identyczny los spotyka R2-D2, którego identyczna grupa Jawów porywa w skalistym wąwozie. Oba roboty znowu spotykają się we wnętrzu piaskoczołgu.

Oddział szturmowców wysłany przez Vadera odnajduje na pustyni miejsce lądowania kapsuły ratunkowej. Według śladów imperialni odkrywają, że w kapsule były dwa droidy. Szturmowcy wyruszają ich śladem.

Lukesaberanh.jpg

Luke trzyma miecz świetlny ojca

Piaskoczołg, w którym znajdują się C-3PO i R2-D2, natrafia w swej podróży przez pustkowia na farmę wilgoci Larsów. Zgodnie ze swą naturą Jawowie wystawiają miejscowym swe towary - tym razem tylko droidy, wśród których znajdują się C-3PO i R2-D2. Farmę zamieszkują Owen i Beru Larsowie oraz wychowywany przez nich od niemowlęcia, młody Luke Skywalker. Owen i Luke ostatecznie kupują od Jawów właśnie C-3PO i R2-D2. Kiedy Luke czyści roboty, przypadkowo uruchamia Holowyświetlacz R2-D2, który emituje w kółko fragment wiadomości przeznaczonej dla Obi-Wana. Hologram przedstawia młodą dziewczynę (Leię) proszącą generała Obi-Wana Kenobiego o pomoc. Zafascynowany Luke wypytuje o postać na nagraniu i żąda wyświetlenia całej wiadomości. C-3PO tłumaczy mu elektroniczną mowę małego astromecha - mówi mu o tym, że R2-D2 twierdzi, że jest własnością Obi-Wana Kenobiego oraz to, że wiadomość nie wyświetla się cała z powodu ogranicznika, który uniemożliwia astromechowi swobodę działania. Luke wyraża przypuszczenie, że ów Obi-Wan Kenobi może być starym Benem Kenobim, pustelnikiem żyjącym samotnie na odludziu. Po usunięciu ogranicznika, jednak R2-D2 wyłącza hologram i udaje że nic nie wyświetlał. Przed awanturą ratuje droida Beru, która woła Luke'a na wspólny posiłek.

Podczas posiłku z ciotką i wujem, Luke nadmienia, że droidy mogą być kradzione, bo twierdzą, że należą do Obi-Wana Kenobiego, ale Owen stwierdza, że Obi-Wan już dawno nie żyje, bo zginął wtedy kiedy ojciec Luke'a. Następnie Luke, który pragnie wyrwać się z Tatooine i chce wstąpić na Akademię sugeruje wujowi, że skoro pojawiły się nowe dwa droidy, to mógłby złożyć podanie na Akademię jeszcze przed sezonem, ale wuj nalega, żeby pomagał mu na farmie jeszcze jeden sezon. Zdołowany Luke wychodzi dokończyć oczyszczanie nowych robotów, jednak okazuje się, że pozbawiony ogranicznika R2-D2 uciekł. Luke nie mówi nic wujowi, ale postanawia wyruszyć na poszukiwanie zbiega zaraz rano.

Falcon2.JPG

Sokół Millenium ucieka z Mos Eisley

Następnego dnia Luke wraz z C-3PO rusza w swym śmigaczu śladem R2-D2. Zanim łapią R2-D2 zapędzają się bardzo daleko, aż w skaliste wąwozy po drugiej stronie pustyni nie zdając sobie sprawy, że są obserwowani. Kiedy chcą wracać R2-D2 ostrzega ich o zbliżających się istotach. Luke zabiera strzelbę i wraz z C-3PO wspina się na ścianę wąwozu, żeby zobaczyć co im zagraża. Tam przez makrolornetkę zauważa banthy i wtedy zostaje zaatakowany przez dzikich Ludzi Pustyni, zwanych Tuskenami. Rabusie przywlekają nieprzytomnego Luke'a w pobliże jego pojazdu i rzucają się przeszukać pojazd. Wtedy przestrasza ich okropny ryk, który biorą za odgłos smoka krayt i uciekają. Okazuje się, że głos smoka krayt naśladował stary Ben Kenobi, który rusza na pomoc Luke'owi. Kiedy Luke'owi wraca świadomość rozpoznaje starego Bena i pyta go czy nie zna jakiegoś Obi-Wana Kenobiego. Ten odpowiada mu, że on kiedyś tak się nazywał. Luke opowiada mu o uporze z jakim droid poszukiwał go. Ze względu na powracających Tuskenów zabierają roboty i wyruszają do domostwa Kenobiego.

W domu Kenobiego R2-D2 emituje mu całą wiadomość. Dowiadują się z niej o planach Gwiazdy śmierci i prośbie Leii, by Obi-Wan dostarczył robota na Alderaan do jej ojca. Luke i Obi-Wan rozmawiają o ojcu Luke'a, który także jako Jedi służył wraz z nim podczas wojen klonów. Obi-Wan mówi Luke'owi, że jego ojca zabił jego były uczeń, Darth Vader i przekazuje mu jego miecz świetlny. Kiedy jednak prosi Luke'a, żeby towarzyszył mu w podróży na Alderaan, ten odmawia ze względu na wuja, ale proponuje Obi-Wanowi, że podwiezie go do Anchorhead.

Obiwanvaderanhduel.jpg

Ostatni pojedynek ucznia z nauczycielem

Podczas podróży natrafiają na zniszczony piaskoczołg i pomordowanych Jawów. Luke rozpoznaje, że to identyczni Jawowie, którzy sprzedali im niedawno droidy. Sugestię, że piaskoczołg zniszczyli Tuskenowie Obi-Wan odrzuca wskazując na imperialnych szturmowców. Luke pojmuje, że szturmowcy poszukiwali jego droidy i skoro znaleźli Jawów to pewnie trafią i na farmę wujostwa. Zostawiając droidy i Bena szybko wyrusza do domu. Tam jednak zastaje jedynie zgliszcza i spalone ciała ciotki i wuja. Zdruzgotany powraca do Obi-Wana i droidów. Proponuje Obi-Wanowi towarzyszenie w jego wyprawie na Alderaan. Razem wyruszają do portu kosmicznego Mos Eisley.

Na Gwieździe śmierci Vader przeprowadza brutalne przesłuchania księżniczki Leii, które jednak nie dają rezultatu. Leia opiera się wszystkim próbom uzyskania od niej informacji o losie planów Gwiazdy śmierci i nie chce wyjawić lokalizacji bazy Rebeliantów.

Po przybyciu do miasta zostają zatrzymani przez patrol imperialny, jednak Obi-Wan przy pomocy Mocy wpływa na dowódcę a ten ich przepuszcza. Luke wypytuje towarzysza o zajście i ten tłumaczy mu, że Moc może wywierać nacisk na słabe umysły. Szukając transportu Obi-Wan prowadzi Luke'a do Kantyny, niechlujnego i niebezpiecznego lokalu, w którym spotykają się przemytnicy, piloci statków gwiezdnych i istoty z półświatka. Obi-Wan prowadzi rozmowy z wieloma pilotami, natomiast Luke czeka z drinkiem przy barze. Zostaje tam zaczepiony przez miejscowych rozrabiaków, doktora Evazana i Ponda Babę, którzy szukają bójki. Do sporu miesza się Obi-Wan, jednak kryminaliści reagują agresywnie. Odrzucają Luke'a na stoliki i wyjmują broń. Obi-Wan błyskawicznie wyjmuje miecz świetlny i rozprawia się z nimi. W Kantynie bywalcy są przyzwyczajeni do aktów przemocy i wszyscy błyskawicznie powracają do swoich spraw, jednak jeden z bywalców jest zawodowym kapusiem i wychodzi poinformować o zajściu żołnierzy imperialnych przeszukujących miasto.

Chewbacca, wielki Wookiee, prowadzi Obi-Wana i Luke'a do stolika, przy którym siedzi jego kompan, kapitan Han Solo. Obi-Wan i Solo uzgadniają warunki przelotu (17.000 kredytów; 2.000 jako zaliczka, 15.000 po dotarciu na miejsce) i umawiają się na spotkaniu w doku, w którym Solo i Chewbacca trzymają swój statek Sokół Millennium (Millennium Falcon). Kiedy kończą rozmowę pojawia się w Kantynie patrol szturmowców, jednak Obi-Wan i Luke wymykają się niezauważeni. Solo wysyła Chewbaccę przygotować statek, ale kiedy sam chce wyjść z Kantyny zostaje zatrzymany przez Greedo, którego nasłał na niego gangster Jabba. Solo jest mu winny mnóstwo pieniędzy z powodu nieudanej próby przemytu, podczas której utracił towar. Greedo celuje do Hana ze swego blastera, ale nie widzi jak jego ofiara pod stołem wyjmuje własny blaster. Rozmowa kończy się śmiercią Greedo. Solo rzuca barmanowi drobne za bałagan i wychodzi z Kantyny.

W doku Han Solo i Chewbacca trafiają na czekających na nich Jabbę i jego zbirów. Solo umawia się z Jabbą na spłacie długu zwiększonej o 15 % po bardzo opłacalnym kursie z Obi-Wanem i jego towarzyszami.

Luke sprzedaje swój śmigacz, co umożliwia zapłacić im zaliczkę Hanowi. Wędrując przez miasto w kierunku doku Hana nie zauważają, że ich śladem podąża szpiegujący ich Garindan. Kiedy docierają na miejsce Garindan przywołuje szturmowców. W doku Luke jest przerażony wyglądem statku Hana, który określa jako wrak. Han jednak stwierdza, że nie powinien oceniać rzeczy po wyglądzie i każe im wejść na pokład. Zanim sam tak uczyni pojawiają się szturmowcy, którzy od razu otwierają ogień. Pod ostrzałem "Sokół" opuszcza miasto i wznosi się w kierunku przestrzeni kosmicznej. Na orbicie próbują dogonić uciekinierów jeszcze duże statki imperialne, ale Sokół wchodzi w nadprzestrzeń i wyprawia się w kierunku Alderaana.

Heroesenroute.jpg

Bohaterowie tuż po wyjściu z nadprzestrzeni w okolicy Alderaanu

Podczas podróży nadprzestrzenią, Obi-Wan naucza Luke'a o Mocy i pokazuje mu jak korzystać z jej potęgi. Luke trenuje z mieczem świetlnym i jego początkowe niepowodzenia są wyśmiewane przez Hana, który uważa, że on wierzy jedynie w potęgę własnego blastera. Luke powoli zaczyna opanowywać sztukę korzystania z Mocy, jednak szkolenie zostaje przerwane przez nagłe zasłabnięcie Obi-Wana, który poprzez Moc wyczuł gwałtowną śmierć miliardów istot. Niedługo potem sygnał oznajmia nadchodzące wyjście z nadprzestrzeni.

Tuż przedtem na Gwieździe śmierci, która przemieściła się do układu Alderaan, Tarkin rozkazuje przyprowadzić do ośrodka dowodzenia księżniczkę Leię. Żąda od niej by wyjawiła mu lokalizację bazy Rebeliantów inaczej rozkaże zniszczyć jej rodzinną planetę. Leia podaje mu lokalizację dawno opuszczonej przez Rebeliantów, o czym Tarkin jeszcze nie wie, bazy na planecie Dantooine. Mimo to, Tarkin nakazuje zniszczyć Alderaan.

"Sokół" wychodząc z nadprzestrzeni w miejscu gdzie powinien znajdować się Alderaan, trafia w pole asteroidów. Planeta zniknęła, jednak dyskusję nad losem Alderaana przerywa atak imperialnego myśliwca TIE. Han rozpoczyna pościg za uciekającym intruzem, jednak kiedy zbliżą się do obiektu, który początkowo uważają za księżyc, "Sokół Millennium" zostaje pochwycony promieniem ściągającym i wciągnięty na pokład Gwiazdy śmierci.

W tym czasie właśnie do Tarkina dociera raport od grupy poszukującej Rebeliantów na Dantooine. Tarkin jest wściekły kiedy dowiaduje się, że Leia go okłamała i nakazuje jej egzekucję. Wtedy zostaje poinformowany, że przechwycono statek, który uciekł flocie imperialnej na Tatooine. Vader sugeruje Tarkinowi, że Rebelianci chcą przekazać księżniczce skradzione plany i ona może im się jeszcze przydać.

Vader osobiście przybywa na inspekcję pochwyconego statku. Żołnierze jednak nikogo nie znajdują w środku. Zapis w dzienniku sugeruje, że załoga opuściła go w kapsule ratunkowej zaraz po ucieczce z Tatooine. Vader nakazuje wysłać na pokład ekipę skanującą i wtedy wyczuwa zawirowanie Mocy. W zamyśleniu oddala się od Sokoła. Załoga Sokoła ukryła się w komorach, w których Han przemyca towary. Unieszkodliwiają ekipę skanującą oraz zwabionych na statek strażników. Han i Luke ubierają się w zbroje szturmowców. Zniknięcie strażników zauważa oficer dyżurny lądowiska, który próbuje wywołać ich komunikatorem. Wtedy Luke wychodzi przed Sokoła i pokazuje oficerowi, że nie działa mu komunikator. Oficer otwiera drzwi chcąc naprawić usterkę, jednak za drzwiami czekają już Chewbacca i Solo, którzy unieszkodliwiają obsługę punktu dowodzenia. R2-D2 podłącza się do sieci stacji i odnajduje miejsce, w którym można wyłączyć promień ściągający uniemożliwiający im ucieczkę. Obi-Wan wyrusza samotnie wyłączyć aparaturę, reszcie nakazując zaczekać. Po jego wyjściu R2-D2 natrafia na informacje o księżniczce Lei. Luke chce wyruszyć jej na ratunek, ale trudno mu przekonać do tego Hana. Dopiero uświadomienie mu, że Rebelianci zapłacą mu dużą kwotę za jej uratowanie przekonuje Hana do czynu. Postanawiają udawać, że eskortują Chewbaccę do więzienia. Nakazują droidom poczekać na nich i wyruszają.

Kiedy Luke, Han i Chewie docierają wreszcie do bloku więziennego AA 23, udają, że Chewbacca się uwolnił i strzelając niby do niego unieszkodliwiają obsługę i czujniki więzienia. Strzelanina niestety włącza alarm i próba wygadania się Hana z sytuacji nie przynosi efektów. Luke uwalnia Leię, ale wszyscy zostają odcięci przez przybyłe posiłki imperialne. Leia widząc spartaczoną próbę ratunku sama postanawia wyciągnąć ich z opałów. Wypala blasterem kraty blokujące wejście do zsypu na śmieci i wszyscy wydostają się tamtędy z więzienia.

Compactor.JPG

Walka o życie w zgniatarce odpadów

Niestety zsypem zjechali do zamkniętej zgniatarki odpadów, dodatkowo zamieszkanej przez Dianogę. Wkrótce po pojawieniu się uciekinierów w zgniatarce, dianoga wciąga Luke'a pod powierzchnię brei wypełniającej dno, lecz po pewnym czasie puszcza go i ucieka. Zwierzę wyczuło, że zgniatarka rozpoczęła procedurę usuwania śmieci. Gdy ściany zaczęły się zbliżać do siebie, żeby zgnieść śmieci, Luke próbuje nawiązać łączność z C-3PO. Niestety właśnie wtedy szturmowcy próbują wedrzeć się do zamkniętego ośrodka dowodzenia lądowiska, w którym znajdują się droidy. Chowają się w schowku i udają, że Rebelianci zamknęli ich tam. Szturmowcy nie zwracają na nich większej uwagi i C-3PO i R2-D2 opuszczają punkt dowodzenia. Kiedy w końcu Luke odnosi sukces i nawiązuje łączność z nimi, nakazuje droidom wyłączyć zgniatarkę, co udaje im się w ostatniej chwili. Po uwolnieniu się ze zgniatarki pośpiesznie ruszają z powrotem do Sokoła, mając nadzieję, że Obi-Wan wyłączył promień ściągający.

Obi-Wan z pomocą Mocy niepostrzeżenie prześliznął się przez stację i bez większych problemów wyłącza promień ściągający. Po spełnieniu zadania także wraca na statek.

W tym samym czasie Vader informuje Tarkina, że na stacji znajduje się jego były mistrz, Obi-Wan Kenobi. Stwierdza, że pokonać go potrafi jedynie on i przygotowuje pułapkę na niego i niczego nieświadomą jeszcze załogę Sokoła.

W drodze powrotnej na Sokoła Luke, Han, Leia i Chewbacca natrafiają na patrol szturmowców. Han szarżuje na nich i ci myśląc, że intruzów jest więcej uciekają przed nim. Niestety uciekający szturmowcy, Han i naśladujący go Chewbacca pakują się w hangar pełny szturmowców i role szybko się odwracają. Luke i Leia podążają do statku inną drogą, ale także zostają wykryci przez szturmowców. W końcu wszyscy bohaterowie zgniatarki spotykają się przy wejściu na lądowisko z Sokołem. W pobliżu czekają już C-3PO i R2-D2. Obi-Wanowi drogę na lądowisko zagrodził Vader czekający na niego przy wejściu. Wywiązuje się między nimi walka na miecze świetlne. Widząc to szturmowcy pilnujący statku, wyruszają w kierunku walczących uwalniając drogę załodze Sokoła, która skwapliwie korzysta z okazji. Luke biegnąc w kierunku statku zauważa także walczącego Bena z Vaderem i zatrzymuje się. Obi-Wan zauważa Luke'a i oświadcza Vaderowi, że kiedy teraz zginie stanie się potężniejszy niż kiedykolwiek wcześniej i odkrywa się wrogowi, który tnie go mieczem. Ciało Obi-Wana natychmiast znika. Obi-Wan staje się zjawą Mocy przywiązaną do Luke'a. Kiedy Luke krzyknie na widok śmierci przyjaciela, zauważają go szturmowcy i otwierają do niego ogień. Niecielesny już Obi-Wan poleca Luke'owi strzelić do sterowania drzwi na Lądowisko. Luke trafia i zwarcie zamyka szybko pancerne drzwi, które odcinają drogę do nich Vaderowi. Sokół szybko startuje i opuszcza stację.

W przestrzeni kosmicznej Sokół musi jeszcze stoczyć walkę ze ścigającymi go myśliwcami TIE. Luke i Han strzelający z działek Sokoła niszczą większość prześladowców i Sokół wreszcie wskakuje w nadprzestrzeń.

Na Gwieździe śmierci Tarkin przestrzega Vadera, że jeżeli jego plan nie wypali, to poniesie konsekwencje. Vader jest jednak przekonany, że księżniczka poleci wprost do bazy Rebeliantów i urządzenie naprowadzające ukryte w "Sokole" wskaże im wreszcie lokalizację ich bazy.

Sokół ląduje niedługo na Yavinie IV w bazie Rebelii. Księżniczka jest świadoma tego, że wywinęli się zbyt łatwo i na pewno w Sokole znajduje się urządzenie naprowadzające, jednak posiadając plany stacji muszą wykryć słabe punkty Gwiazdy śmierci i zniszczyć ją. Dzięki informacjom zawartym w pamięci R2-D2 generał Dodonna przygotowuje plan ataku na Gwiazdę śmierci. Analiza planów wykazała, że stacja nie jest przygotowana na atak małych statków kosmicznych, takich jak myśliwce. Wykryto także słabe miejsce stacji, niestety dobrze bronione i niedużych rozmiarów. Bolączką stacji jest szyb wentylacyjny prowadzący wprost do głównego reaktora. Ze względu na zastosowane środki obronne, do zniszczenia celu trzeba użyć torpedy protonowe. Luke jest optymistycznie nastawiony i decyduje się wziąć udział w ataku, jednak Han jest kompletnie odmiennego zdania i chce się czym prędzej wynieść.

W bazie Rebeliantów wszyscy piloci myśliwców przygotowują się do ataku na zbliżającą się Gwiazdę śmierci. Zanim Luke wsiada do przydzielonego mu myśliwca typu X zatrzymuje się przy Hanie. Pyta go czy jednak nie zmienił zdania. Han pakujący nagrodę zaprzecza oświadczając, że ma długi do spłacenia i proponuje Luke'owi by poleciał wraz z nim i Chewbaccą. Luke kategorycznie odmawia i wypomina Hanowi jego postawę. Kiedy zrezygnowany Luke odchodzi Han życzy mu by Moc była przy nim. Chewbacce także nie podoba się postawa Hana na co Han odpowiada, że wie co robi.

Zanim Luke wsiądzie do myśliwca żegna się z nim jeszcze księżniczka Leia i spotyka swego dobrego przyjaciela z Tatooine, Biggsa, który także leci do ataku na Gwiazdę śmierci. Niebawem wszystkie znajdujące się w bazie X-wingi i Y-wingi wyruszają do ataku. Część myśliwców odwraca uwagę i atakuje różne cele na powierzchni stacji, inne ruszają w kierunku feralnego szybu. Żeby ustawić się w odpowiedniej pozycji do strzału trzeba lecieć kanionem ciągnącym się wzdłuż stacji. Niestety nie ma w nim miejsca do manewrowania i statek staje się w nim łatwym celem. Dowództwo obrony stacji zdaje sobie sprawę, że nie da rady obronić się przy pomocy artylerii i wysyła do walki wszystkie myśliwce. Vader osobiście wsiada do myśliwca i wyrusza na polowanie. Rebeliantom nie udają się kolejne próby trafienia torpedami w cel. Vader niszczy całe klucze rebelianckich maszyn próbujące trafić szyb. Kiedy udaje się przetrwać ataki Vadera, to z kolei pudłują strzały w kierunku szybu szybu. Rebelianci tracą w walkach i próbach trafienia szybu niemal wszystkie maszyny. Wreszcie do kanionu wlatują Luke i jego skrzydłowi, Biggs i Wedge Antilles. Gwiazda śmierci ma już w zasięgu Yavin IV i szykuje się do strzału. Klucz Luke'a w kanionie zostaje zaatakowany przez Vadera, który niszczy maszynę Biggsa i uszkadza myśliwiec Wedge'a. Wedge wycofuje się z kanionu. Luke zostaje sam, jednak kiedy Vader stara się go zestrzelić, przylatują Han i Chewbacca, niszczą skrzydłowych Vadera. Eksplozje skrzydłowych wyrzucają myśliwiec lorda Sith z kanionu. Statek zostaje wprowadzony w wirowanie i oddala się od stacji. Nikim nie nękany już Luke może skoncentrować się na szybie wentylacyjnym. Głos Obi-Wana podpowiada mu by wyłączył komputer celowniczy i skoncentrował się na Mocy. Luke stosuje się do rady i trafia prosto w szyb. Wraz z niedobitkami i Sokołem szybko oddala się od stacji, która eksploduje tuż przed oddaniem strzału do Yavina IV.

Pozostałości rebelianckiej floty wracają na Yavin IV świętować zwycięstwo. Han Solo i Luke Skywalker zostają odznaczeni medalami.

Pamiętne cytaty:

EROstarwars.jpeg

Plakat promujący film Gwiezdne Wojny w Polsce w 1979.

Popierasz Rebelię. Jesteś winna zdrady. Zabrać ją!
— Darth Vader do księżniczki Leii
Miecz świetlny twego ojca. Broń rycerza Jedi. Nie tak toporna jak zwykły miotacz. To elegancka broń na bardziej cywilizowane czasy.
— Obi-Wan Kenobi do Luke'a
Przez tysiąc pokoleń rycerze Jedi strzegli pokoju i prawa w starej republice. Nim nastały mroczne czasy... czasy Imperium.
— Obi-Wan Kenobi
Odczułem zakłócenie Mocy. Jakby krzyk przerażenia z milionów gardeł, a potem cisza. Stało się coś strasznego.
— Obi-Wan Kenobi w odpowiedzi do Luke'a Skywalkera odnosząc się do zniszczenia Alderaanu.
Nie zwyciężysz. Jeśli mnie powalisz, będę potężniejszy niż to sobie wyobrażasz.
— Obi-Wan Kenobi
Użyj Mocy, Luke
— Obi-Wan Kenobi
Droga wolna! Wal i wracaj!
— Han Solo
Pamiętaj, Moc będzie z tobą, zawsze.
— Obi-Wan Kenobi

Twórcy:

Napisy wersji z 2004 roku (DVD):

Wydanie specjalne (Special edition):

Industrial Light and Magic

Pozostałe

  • zdjęcia wykonano w Tunezji (Matmata, Chott el Djerid koło Nefty, La Grande Dune koło Nefty, Ajim na wyspie Dżerba, Sidi Jemour na wyspie Dżerba, Shubiel Gorge i Sidi Bouhlel lub Sidi Bou Helal koło Tozeur), Gwatemale (Tikal National Park), Kalifornii (Stany Zjednoczone, Death Valley National Monument) i Anglii (Zjednoczone Królestwo, EMI Elstree Studios w Borehamwood oraz Shepperton Studios w Shepperton)
  • muzykę nagrano w Anvil Recording Studios (Denham, Anglia, Wielka Brytania)
  • montaż przeprowadzono w American Zoetrope (San Francisco, Kalifornia, Stany Zjednoczone)
  • re-recording w Samuel Goldwyn Studios (Los Angeles, Kalifornia, Stany Zjednoczone)

Obsada:

Z napisów końcowych filmu:

Pozostali aktorzy (niewymienieni w napisach końcowych):

Pojawienia:

Postacie

Rasy

Lokacje

Statki i pojazdy

Organizmy żywe

Modele droidów

Organizacje

C3POandR2D2.jpg

Wczesna koncepcja R2-D2 i C-3PO zaraz po lądowaniu na Tatooine

Wersje filmu:

Podczas montażu filmu nie użyto wszystkich nakręconych scen inne przekręcono. Między innymi sceny z Anchorhead z Biggsem, oraz scena z Jabbą na lądowisku 94 nie znalazły się ostatecznie w filmie. O częstych zmianach w scenariuszu świadczy treść nowelizacji książkowej, która była pisana przed ukończeniem filmu i w wielu miejscach odbiega od ostatecznej wersji filmu. Film wszedł do kin 25 maja 1977 roku. W 1978, 1979, 1981, 1982 i 1997 roku film ponownie wyświetlano w kinach. W 2004 roku film wydano na DVD, w 2006 roku pojawiło się limitowane wydanie DVD starej trylogii (unaltered trilogy), które zawierało także oryginalną wersję filmu. W 2011 roku wydano film na blu-ray, natomiast w 2015 roku w sklepie internetowym udostępniono cyfrową wersję filmu (digital release). Część IV udostępniał w odróżnieniu od pozostałych części "Fox". Wydanie z 1997 roku było znacznie zmienione. Wyszło pod nazwą "wydanie specjalne" (Special Edition) i zawierało mnóstwo nowych scen oraz zmian. Wyczyszczono jakość filmu i dźwięk. Mniejsze zmiany i ulepszenia wprowadzono także w wydaniu DVD z 2004 roku oraz w 2011 roku w wersji blu-ray.

Sceny z filmu:

Nowelizacje i inne adaptacje:

Ciekawostki:

  • w wersji filmowej Chewbacca nie dostał pod koniec filmu medalu, natomiast otrzymał go w powieści Gwiezdne Wojny - Nowa Nadzieja napisanej na podstawie scenariusza przez George'a Lucasa (Alan Dean Foster - ghostwriter).
  • Prawa do Nowej Nadziei w przeciwieństwie do reszty epizodów należą do firmy FOX.

Linki zewnętrzne:

Epizody Gwiezdnych Wojen
Część I:
Mroczne Widmo
Część II:
Atak Klonów
Część III:
Zemsta Sithów
Część IV:
Nowa Nadzieja
Część V:
Imperium Kontratakuje
Część VI:
Powrót Jedi

Więcej z Fandomu

Losowa wiki