FANDOM

30px-Era-imp

Poster
Gwiezdne Wojny Część I: Mroczne Widmo
reżyser George Lucas
producent Rick McCallum
scenariusz George Lucas
występują Liam Neeson, Natalie Portman, Ewan McGregor, Jake Lloyd, Ray Park
dystrybutor 20th Century Fox
premiera 19 Maja 1999
czas 133 min. (kino), 136 min. (DVD)
budżet $ 115,000,000
epoka Era Powstania Imperium
linia czasowa: 32 BBY

Gwiezdne Wojny Część I: Mroczne Widmo jest filmem George'a Lucasa z 1999 roku. Jest to pierwszy z trylogii filmów, która funkcjonuje jako prequel oryginalnej klasycznej trylogii filmów Gwiezdne Wojny i pierwszym z sześcioczęściowej sagi.

Napisy początkowe

A long time ago in a Galaxy far,
far away....

220px-Star Wars Logo svg

Episode I
The Phantom Menace

Turmoil has engulfed the
Galactic Republic. The taxation
of trade routes to outlying star
systems is in dispute.w

Hoping the resolve the matter
with a blockade of deadly
battleships, the greedy Trade
Federation has stopped all
shipping to the small planet
of Naboo.

While the Congress of the
Republic endlessly debates
this alarming chain of events,
the Supreme Chancellor has
secretly dispatched two Jedi
Knights, the guardians of
peace and justice in the
galaxy, to settle the conflict...

Dawno, dawno temu w odległej
Galaktyce....

220px-Star Wars Logo svg

Część I
Mroczne widmo

Niepewność ogarnęła
Republikę Galaktyczną.
Powstał spór o opodatkowanie
szlaków handlowych w
systemie gwiezdnym.

Mając nadzieje, że rozwiąże
sprawę blokadą śmiercionośnych
statków, chciwa Federacja Handlowa
wstrzymała wszelkie dostawy na
małą planetę Naboo.

Podczas gdy Kongres Republiki
obraduje w nieskończoność, Naczelny
Kanclerz potajemnie wysyła dwóch
Rycerzy Jedi, obrońców pokoju i
sprawiedliwości w celu
rozstrzygnięcia konfliktu.

Streszczenie

Jinn and Kenobi

Qui-Gon Jinn i Obi-Wan Kenobi.

Jest rok 32 BBY i wybucha spór handlowy pomiędzy Federacją Handlową i planetą Naboo, który prowadzi do blokady planety. Kanclerz Finis Valorum z Republiki Galktycznej wysyła dwóch rycerzy Jedi, Obi-Wana Kenobiego i Qui-Gon Jinna na okręt Federacji Saak'ak w celu rozpoczęcia negocjacji z Wicekrólem Federacji Handlowej Nute Gunray'em. Nikt nie podejrzewa, że cała sytuacja jest wynikiem spisku tajemniczego Dartha Sidiousa, pod którego wpływem jest Federacja Handlowa, której Sidious sekretnie nakazuje najechać Naboo. Sidious także rozkazuje Gunray'owi zgładzić członków misji dyplomatycznej Republiki, w tym obu Jedi. Ich statek, Radiant VII, zostaje zniszczony wraz z załogą, jednak Qui-Gon i Obi-Wan wydostają się z pułapki używając do ucieczki Płatowiec lądowniczy C-9979 i przedostają się na powierzchnię Naboo.

Mały Anakin

Anakin Skywalker, dziewięć lat.

Na powierzchni planety, Jedi spotykają lokalnego tubylczego wygnańca Jar Jara Binksa, który zabiera ich do podwodnej gungańskiej osady, Otoh Gunga, by uciec przed armią droidów Federacji Handlowej. Tymczasem, Federacja Handlowa najeżdżała Naboo i bierze do niewoli ich przywódczynię, Królową Amidalę. Jedi rozmawiają z gungańskim przywódcą, Bossem Nassem i proszą go o udzielenie pomocy ludowi Naboo, ale Nass odmawia i odsyła ich łodzią podwodną do stolicy planety. Jedi, z Jar Jar Binksem na holu, docierają do stolicy Naboo i ratują królową Amidalę. Postanawiają polecieć na Coruscant - do stolicy Galaktycznej Republiki - by prosić o pomoc Senat. Z zasięgu okrętów Federacji Handlowej wydostają się tylko dzięki heroicznej postawie droida napraczego R2-D2 (Artoo).

SenPalp

Senator Palpatine.

Muszą jednak wylądować na pustynnej planecie Tatooine, żeby naprawić zbyt duże zniszczenia.

Gdy poszukują potrzebne części zaprzyjaźniają się z Anakinem Skywalkerem - niewolnikiem, którego panem jest Watto, toydariański handlarz złomem. Anakin ma smykałkę do pilotowania i mechaniki
RadaJedi

Anakin testowany przez Radę Jedi.

(zbudował droida imieniem C-3PO - Threepioo). Qui-Gon Jinn wyczuwa w Anakinie silną obecność Mocy i czuje, że to może być Wybraniec, który według przepowiedni ma przywrócić równowagę Mocy. Gdy Anakin wsiada do poda i wygrywa wyścig, Qui-Gon wygrywa zakład, który wyzwala Anakina (próbował także wynegocjować matkę) z niewoli i daje im potrzebne części. Anakin dołącza do Qui Gona i wszyscy chcą wyruszyć na Coruscant, jednak po drodze na statek napada ich uczeń Sidiousa, Darth Maul, wysłany przez swojego mistrza w celu zgładzenia królowej. Jednak królowa zostaje obroniona przez jedi i wydostaje się z Tatooine. Jedi tym samym dowiadują się o powrocie Sithów. Po dotarciu na Coruscant Qui-Gon stara się o pozwolenie Rady Jedi, by szkolić Anakina na Jedi.
Bitwa Hangar

Obi-Wan Kenobi, Królowa Amidala, Qui-Gon Jinn i Anakin podczas Bitwy o Naboo.

Na Coruscant Qui-Gon Jinn informuje Radę Jedi o tajemniczym wojowniku, którego spotkał na Tatooine. Ze względu na jego mistrzostwo w sztukach Jedi, Rada zaniepokoiła się, że to może być ponowne pojawienie się Sithów - dawno zapomnianej religii, która opierała się na Ciemnej Stronie Mocy. Qui-Gon także mówi Radzie o Anakinie, mając nadzieję, że będzie szkolony na Jedi. Po testowaniu chłopca i przedystkutowaniu tego jeszcze raz, Rada uznaje, że jest za stary, by zacząć nauki w Kodeksie Jedi. Niepokoi ich też to, że wyczuwają zachmurzoną przyszłość i obecność strachu w chłopcu. Tymczasem Senator Palpatine (z Naboo) wykorzystuje paraliż senatu i przekonuje królową Amidalę, by wnioskowała o wotum nieufności do Kanclerza Valoruma. Palpatine robi to po to, by jego sam został nominowany i wybrany na nowego kanclerza. Gdy Amidala wypełnia jego plan, decyduje się powrócić na ojczystą planetę, by wesprzeć walkę swego ludu z siłami inwazyjnymi. Dwóch jedi towarzyszy Królowej w powrocie na Naboo.

JarJar-Moja poddaje się. Moja poddaje się!

Jar Jar i Gunganie poddają się w walce myśląc, że ich koniec jest bliski.

Królowa Amidala, wracając na Naboo, tworzy przymierze z ludem Gungan, jednocząc ich w bitwie przeciwko Federacji Handlowej. Nute Gunray kierowany Darthem Sidiousem, by wybić Gungan i Naboo, przygotowuje Federację Handlową do bitwy. Bitwa sprzymierzonych z armią droidów Federacji ma odwrócić uwagę okupantów od ataku na przywódców Federacji. Po drodze do pałacu oddział Amidali i Jedi uwalnia pilotów nabooańskich, którzy odbijają swoje myśliwce i startują by zaatakować flotę Federacji. Ich celem jest statek dowodzenia droidów, którego zniszczenie wyłączyło by całą armię Federacji. Przez przypadek dołącza do nich Anakin w jednym z myśliwców.
Pojedynekmaulkenobijinn

Qui-Gon Jinn i Obi-Wan Kenobi walczą z Darthem Maulem na Naboo.

Tymczasem, Królowa Amidala i jej siły zbrojne wchodzą do pałacu. Oddział Amidali bierze do niewoli Nute'a Gunray'a. Anakin wlatuje w statek dowodzenia droidami, uszkadza go poważnie i ucieka z niego zanim okręt dowodzenia wybucha. Federacja zostaj pokonana. Jedi natrafiają podczas walk na Darth Maula i podejmują z nim walkę, podczas której Qui Gon zostaje śmiertelnie ranny. Jednak Obi-Wan pokonuje Darth Maula, przecinając go na pół i zrzucając do szybu. Tuż przed śmiercią Qui-Gon prosi Obi-Wana by podjął się szkolenia Anakina na Jedi.
Qui-Gon- Śmierć

Śmierć Qui-Gon Jinna.

Obi-Wan daje słowo, że będzie szkolił chłopca. Nowo wybrany Kanclerz Palpatine przybywa, by pogratulować Królowej Amidali jej zwycięstwa, a Nute Gunray zostaje wysłany przed sąd.

Po bitwie, Rada Jedi mianuje Obi-Wana Rycerzem Jedi. Kenobi przekazuje wolę Mistrza dotyczącą Anakina Skywalkera Yodzie, który niechętnie zgadza się, by był on uczniem Obi-Wana. Zwłoki Qui-Gona zostają zkremowane, a Mace Windu i Yoda upewniają się, że jego śmierć spowodowana została przez Sitha. Ponieważ zawsze jest tylko dwóch Sithów (Mistrz i uczeń) zastanawiają się, czy pokonany został uczeń czy mistrz.

Cytaty

"Nie ulegaj obawom, Obi-Wan. Skup się na <<tu i teraz>>."
"Mistrz Yoda radzi myśleć o przyszłości."
"Ale nie kosztem teraz. Skup się na żywej Mocy, młody Padawanie."
Qui-Gon Jinn i Obi-Wan Kenobi
"Strach to ścieżka ciemnej strony Mocy. Strach do gniewu prowadzi, gniew do nienawiści, a ona do cierpienia."
Yoda do Anakina Skywalkera
"Przyznaje Rada, że poziom rycerza Jedi osiągnąłeś. Ale zgody na to, byś go wziął na ucznia Padawana nie dam."
"Qui-Gon w niego wierzył."
"Wybrańcem chłopiec być może. A jednak, w szkoleniu jego wielka kryje się groźba."
"Mistrzu Yoda, dałem Qui-Gonowi słowo. Będę szkolił Anakina. Jeśli będę musiał, bez zgody Rady."
"Niepokorność Qui-Gona w tobie wyczuwam. Nie trzeba. Zgodę swoją Rada ci daje. Uczniem Skywalker twoim będzie."
Yoda i Obi-Wan Kenobi
"Dwóch zawsze ich jest. Nie mniej, nie więcej. Mistrz i uczeń."
Yoda

Obsada, dubbing i produkcja

Obsada

Polski Dubbing

Produkcja

Pojawienia

Postacie

Rasy

Lokacje

Statki i pojazdy

Stworzenia

Modele droidów

Organizacje

Poza sceną

Produkcja

  • Chociaż następne dwa filmy z serii były kręcone kamerą cyfrową, większość filmu było nakręcone na "35 mm" z kilkoma scenami cyfrowymi.
  • Na potrzeby filmu wymyślono nową sztukę walki na miecze - była ona połączeniem fechtunku rapierem, sztuk walki (takich jak kendo) oraz gry w tenisa.
  • Na potrzeby filmu zaprojektowano i uszyto ponad tysiąc kostiumów.
400px-MW Obsada

Główna obsada Części I: Liam Neeson (Qui-Gon Jinn), Ewan McGregor (Obi-Wan Kenobi), Natalie Portman (Padme Amidala) i Ahmed Best (Jar Jar Binks).

Tytuł

Film jest chronologicznym początkiem sagi (Epizod Pierwszy). Media i fani oczekiwali połączenia z trylogią klasyczną. Film wyjaśnił wreszcie sens numeracji IV-VI poprzednich części.

Zazwyczaj sugeruje się, że tytuł nawiązuje do Dartha Sidiousa, Dartha Maula, albo Sithów w ogóle. Tytuł mógł również odnosić się do pochodzenia imienia Dartha Sidiousa, które jest przymiotnikiem angielskiego słowa "insidious", co znaczy "podstępny", "zdradziecki", "zdradliwy". Więc "widmo" w tytule Epizodu I mogło odnosić się do Ciemnego Lorda Sithów, a 'mroczne' do znaczenia imienia "Sidious".

Inne możliwe znaczenie tytułu jest delikatne odniesienie się do ostatecznego wyniku Sagi: Anakin staje się Darthem Vaderem.

Star Wars Phantom Menace Poster

Dalsza teoria twierdzi, że wydarzenia w filmie, blokada Federacji Handlowej i inwazja na Naboo, jest niczym więcej niż widmem, częścią politycznej intrygi stworzonej przez Dartha Sidiousa jako machinacji, która miała przynieść ostateczne zwycięstwo Sithów. Właściwie punktem kulminacyjnym jest wybranie Palpatine'a na Kanclerza.

Chociaż wszystkie te teorie są możliwe, istnieje prostsza interpretacja. "Mroczne widmo" zapowiada mroczną przyszłość. Przed Epizodem I galaktyka była spokojna. Wydarzenia w Epizodzie I rozpoczynają kaskadę wydarzeń, które doprowadzą do rządów Sithów na dwie dekady.

Najlepszą interpretacją "Mrocznego widma" jest rozmowa Obi-Wana z Qui Gonem na początku filmu: "

Mam złe przeczucia."
"Ja nic nie czuję."
"Nie dotyczą naszej misji, ale czegoś innego, nieuchwytnego.
Obi-Wan Kenobi do Qui-Gona Jinna

Wydanie DVD

Ep1DVD

Mroczne Widmo na DVD.

Zobacz także

Linki zewnętrzne

Epizody Gwiezdnych Wojen
Część I:
Mroczne Widmo
Część II:
Atak Klonów
Część III:
Zemsta Sithów
Część IV:
Nowa Nadzieja
Część V:
Imperium Kontratakuje
Część VI:
Powrót Jedi