FANDOM

30px-Era-imp

Generał Grievous
Grievous (Qymaen jai Sheelal)
Informacje biograficzne

Kalee

Miejsce i data śmierci:

19 BBY Utapau

Cechy fizyczne
Płeć:

mężczyzna

Rasa (gatunek):

Kaleeshanin

Kolor włosów:

czarny (jako cyborg - brak włosów)

Kolor oczu:

złoty

Implanty:

po wypadku niemal kompletny cyborg (poza mózgiem, organami wewnętrznymi i częścia głowy)

Znaki szczególne:

cyborg

Informacje historyczne
Wykonywane funkcje:

dowódca armii separatystów

Przynależność:

Generał Grievous (Qymaen jai Sheelal), to cybernetyczny dowódca wojsk Separatystów. Przed współpracą z separatystami nazywał się Qymaen jai Sheelal i był Kaleeshaninem.

Historia Grievousa

Grievous należał do rasy Kaleesh, przez lata najeżdżanej i uciskanej przez nację bardziej od nich zaawansowanych technologicznie Yam'rii zwanych "Hukami" z pobliskiej planety Huk (do tej rasy należała Kitik Keed'kak, w Nowej Nadziei obecna w kantynie w Mos Eisley).

Qymaen jai Sheelal był jednym z ważniejszych i bardziej skutecznych dowódców wojskowych. Po śmierci towarzyszki życia popadł w permanentną depresję, która doprowadziła do powstania jego pseudonimu (ang. grievous - zrozpaczony). Zwerbował elitarny oddział wojowników, na czele którego wyparł Huków z planety i przeniósł wojnę na ich teren. W tym momencie Yam'rii zwrócili się o pomoc do Republiki, która wysłała oddział Jedi z misją zakończenia wojny. "Rozjemcy" wykonali swoje zadanie, a Republika nałożyła na Kaleeshów karne cła i embargo, które wkrótce doprowadziło do ruiny całą planetę.

Grievous przyłączył się w tym momencie do ruchu separatystycznego. Jego umiejętności dowódcy pozwoliły mu szybko zostać ważną personą wśród separatystów, a jego awans został przyśpieszony, ponieważ gorąco polecał go lider Galaktycznego Klanu Bankowego San Hill. Specjalnie dla niego rozpoczęto też produkcję droidów bojowych IG-100.

Po jakimś czasie Grievous dowiedział się, że Hukowie bezczeszczą święte dla Kaleeshów miejsca ich pochówku. Powrócił więc na rodzinną planetę, zebrał oddział wojowników i na pokładzie swojego promu wyruszył przeciw znienawidzonym wrogom. Było to jednak niezgodne z planami jego mentorów. Zaaranżowali oni katastrofę statku kosmicznego Grievousa, a jego samego, niemal śmiertelnie rannego (podczas transportu na miejsce operacji potrzebował transfuzji - do tego celu posłużyła krew zamordowanego mistrza Jedi - Sifo-Dyasa), przekonstruowali w cyborga i poddali operacji mózgu, dostosowując jego pragnienia do własnych celów, między innymi wpajając przekonanie, że za wszystkie jego nieszczęścia są odpowiedzialni Jedi. Grievousowi pozostał organiczny mózg, oczy oraz część narządów wewnętrznych - reszta od tej pory była już mechaniczna.

Generał

W trakcie Wojen klonów Grievous dowodził armią separatystów. Jego ofiarą padło kilkudziesięciu rycerzy Jedi (między innymi Sha'a Gi, uczeń innego zabitego przez niego wielkiego mistrza - Barreka), co zbudowało jego pozycję wśród przeciwników Republiki. Praktycznie zmiażdżył grupę generałów Jedi, których krążownik rozbił się nad aktualnie oblężoną przez niego planetą. Jego liczna ochrona składała się z robotów typu IG-100 Magna Guard.

Pod koniec wojen klonów Grievous uczestniczył w śmiałym przedsięwzięciu, mającym na celu porwanie z Coruscant najbardziej wpływowego aktualnie przywódcy Republiki, kanclerza Palpatine'a (który to zresztą, jako Darth Sidious, sam zlecił mu to zadanie). W trakcie wykonywania zadania stoczył kilka pojedynków z chroniącymi Palpatine'a Jedi. Przegrał tylko z mistrzem Mace'em Windu, który pokonał go po krótkiej, ale zaciętej walce na dachu kolei magnetycznej. Generał spadł w przepaść, ale został przechwycony przez kanonierkę LAAT sterowaną przez jego ochroniarzy IG-100 i kontynuował misję. Przy próbie ucieczki z zakładnikiem na swój statek - Niewidzialną Rękę, jego płuca zostały zmiażdżone z użyciem Mocy przez mistrza Windu, co zaowocowało jego późniejszą tendencją do nieustającego kaszlu.

Ze względu na swoje uszkodzenia, wraz z kanclerzem jako zakładnikiem, planował skierować się na Utapau, gdzie miano dokonać jego napraw. Przeszkodzili mu w tym jednak Jedi Obi-Wan Kenobi wraz ze swoim byłym uczniem, Anakinem Skywalkerem, dokonując jeszcze nad Coruscant abordażu jego okrętu. Niewidzialna Ręka została zniszczona, a Generał uciekł ostatnią kapsułą ratunkową, dodatkowo poważnie uszkadzając system sterowniczy.

Śmierć

Kiedy dostał się na Utapau, pierwsze, co zostało zorganizowane, to realizacja polecenia Dartha Sidiousa, aby przenieść dowódców separatystów na wulkaniczną planetę w odległych rubieżach - Mustafar. Następnie Generał miał udać się do naprawy, lecz przeszkodził mu w tym Obi-Wan Kenobi. Chcąc szybko pozbyć się mistrza Jedi, Grievous od samego początku użył do walki obu par rąk. Jednak Obi-Wan, mistrz stylu defensywnego Soresu, odparł jego szybkie ataki, pozbawił go obu (dolnych) dłoni i pchnął Mocą tak mocno, że generał wypuścił ostatnie dwa miecze. Grievous zdecydował się na ucieczkę swoim ostrokołowcem, a Kenobi wdał się w pościg na jaszczurze o imieniu Boga. Po zakończeniu pościgu, w trakcie nierównej walki na pięści, Kenobi rozepchnął płyty pancerza chroniące serce i wnętrzności generała, co wykorzystał później, mordując go przy użyciu jego własnego blastera.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki