Wikia

Empirepedia

Galaktyka

Dyskusja0
1917stron na
tej wiki
Galaxymap1.jpg

Mapa Galaktyki

Zgodnie z klasyfikacją galaktyk galaktyka z Gwiezdnych Wojen należy do typu SB, czyli galaktyki spiralnej z poprzeczką. Według niektórych źródeł galaktyka miała 120,000 lat świetlnych średnicy, lub 36,832.4 Parseków (Parsek to 3.258 roku świetlnego). Zawierała 400 miliardów gwiazd i mniej więcej połowa z nich miała planety zdatne do zamieszkania. Na 10% powstało życie, podczas gdy inteligentne formy życia rozwinęły się na 1/1000 z nich (około 40 milionów planet).

GwiazdyEdytuj

Galaktyka została podzielona na kilka regionów. Lista poniżej jest ułożona rosnąco według ich dystansu od jądra galaktyki. Regiony zostały podzielone na sektory, te na systemy zawierające planety.

Głębokie jądroEdytuj

Samo serce galaktyki skrywało niezwykłe światy. Z powodu dużego zgrupowania gwiazd grawitacja była tu niezwykle silna, często wypaczając bieg czasu, w wyniku czego podróż hiperprzestrzenna była niezwykle trudna. Region ten był niedostępny aż do czasu, gdy Imperator Palpatine odkrył kilka bezpiecznych szlaków hiperprestrzennych wiodących przez ten region. Strefa ta pozostała imperialnym przyczółkiem prawie przez 20 lat po bitwie o Endor.

Gromada ChurnachtEdytuj

Sektor ByssEdytuj

Sektor Imperatorki TetyEdytuj

Światy jądra galaktykiEdytuj

Ten znany od starożytności region leżał na obrzeżach głębokiego jądra. Rozwinęły się tu najlepiej znane i zaludnione światy galaktyki. Z tego regionu wywodzi się ludzka populacja, która w bardzo krótkim tempie dotarła do większej części galaktyki. Stara Republika jak i wszystkie pozostałe rządy o zasięgu galaktycznym wywodzą się również ze światów jądra.

KolonieEdytuj

Pas kolonii był pierwszą strefą skolonizowaną przez ludzi, więc światy w tym regionie są również dobrze rozwinięte i często liczą sobie miliardy mieszkańców na jednej planecie.

Wewnętrzne rubieżeEdytuj

Oryginalnie region ten zwany był po prosty "rubieżą", ponieważ przez stulecia uważano go za najdalszy kraniec galaktyki.

Imperium bezlitośnie kontrolowało ten region w wyniku czego ludność uciekała w region środkowych rubieży.

Po bitwie o Endor Imperium mimo swojej niepopularności utrzymało ten region dłużej niż się spodziewano, wynikiem czego wiele światów oburzyło się na postawę Nowej Republiki zwlekającej z rozszerzeniem się na ten region.

Region ekspansjiEdytuj

Region ekspansji był swoistym eksperymentem, gdzie kontrolę nad światami utrzymywały potężne korporacje wykorzystujące wszelkie dostępne złoża na planetach. Wynikiem tego powstał silny ruch oporu na wielu planetach który ostatecznie stworzył niepodległe rządy ograniczające wydobycie surowców. Mimo tego większość złóż na planetach została wyczerpana przed erą Imperium.

Środkowe rubieżeEdytuj

Z powodu mniejszej zasobności w surowce i co za tym idzie, mniejszej populacji, ludność światów środkowych rubieży ciężko pracowała na każdy kawałek chleba. Kilka planet rozwinęło się do imponującego poziomu, podczas gdy niektóre były schronieniem dla zorganizowanych grup przestępczych.

Odległe rubieżeEdytuj

Odległe rubieże były ostatnim powszechnie zaludnionym regionem przed dzikimi przestworzami i nieznanymi regionami. To tutaj znajdowało się wiele prymitywnych planet i cywilizacji, oraz potężne syndykaty mafijne i największe w galaktyce zgrupowania piratów.

Podczas Galaktycznej Wojny Domowej wiele światów tego regionu mocno popierało Rebeliantów. Tutaj również znajdowały się największe bazy Rebelii, jak baza Echo na Hoth, czy na Yavin 4.

Sektor ModelaEdytuj

Sektor KatholEdytuj

Sektor ElroodaEdytuj

Sektor SluissianEdytuj

Sektor KesselEdytuj

Sektor BothanEdytuj

Poza odległymi rubieżamiEdytuj

Istniało wiele znaczących sektorów poza odległymi rubieżami. Wierzono również, że pole energetyczne otaczające galaktykę zapobiega wszelkiej podróży między tą, a jakąkolwiek inną galaktyką.

Ramię TingelEdytuj

Ramię Tingel było zewnętrznym spiralnym ramieniem galaktyki. Tutaj znajdował się Sektor Wspólny, częściowo niepodległy rząd od Starej Republiki oraz Imperium. Pod rządami Imperatora Sektor Wspólny rozszerzył się z kilkuset do trzydziestu tysięcy systemów.

Nieznane regionyEdytuj

Termin "nieznane regiony" najczęściej odnosi się do dużego, niezbadanego regionu pomiędzy planetą Bakura a szczątkami Imperium, który w większości był zdominowany przez Chissów. Znajdowało się tu tylko kilka miliardów gwiazd, z 400 miliardów w całej galaktyce. Z nieznanych przyczyn nie istniały tutaj żadne stałe szlaki hiperprzestrzenne.

Dzikie przestworzaEdytuj

Dzikie przestworza były ramieniem wyłaniającym się z odległych rubieży. W tym regionie zaczyna się jedna z najpopularniejszych tras hiperprzestrzennych - trasa na Korelię

Galaxy map kotor.jpg

Mapa galaktyki z archiwów Jedi

Trasy hiperprzestrzenneEdytuj

Przez wieki podróży hiperprzestrzennych powstało wiele stałych, bezpiecznych tras wiodących przez rozwinięte ekonomicznie światy. Aż do wojen Klonów najnowsze mapy galaktyki były publicznie dostępne, lecz wraz z rozwojem Federacji Handlowej mapy tras nadprzestrzennych zaczęły być pilnie strzeżoną tajemnicą handlową. To dzięki nim Federacja mogła czerpać wysokie zyski korzystając z monopolu na wielu planetach. W tym okresie tylko Jedi i Biuro Kanclerza posiadało bardziej aktualne mapy.

Największe trasy hiperprzestrzenne:

EkonomiaEdytuj

Główny Artykuł: Ekonomia Galaktyczna

Galaktyka charakteryzowała się niezwykle bogato rozwiniętą ekonomią. Przez wieki wykształciło się wiele potężnych konglomeratów i firm produkujących zarówno artykuły codziennego użytku jak i uzbrojenie dla największych armii. Największy kryzys ekonomiczny przeżyła galaktyka podczas inwazji Yuuzhan Vongów, kiedy to zniszczeniu uległy największe stocznie (między innymi te na Fondorze. Również wiele firm zależnych od zajętych przez Yuuzhan planet, upadło zmieniając oblicze handlu w skali galaktycznej. Jednak jak każdy kryzys i ten doprowadził do wzrostu wielu nowych firm, które wykorzystywały uciekinierów z zajętych planet jako tanią siłę roboczą. Główną walutą w galaktyce był Kredyt ustanowiony za czasów Starej Republiki, lecz wiele planet (głównie te pod kontrolą Huttów oraz najbardziej oddalone od jądra) utrzymało swoją walutę.

GatunkiEdytuj

Główny Artykuł: Gatunki

Wszystkie gatunki pochodzą od Minonomusa on stworzył wszystkie gatunki a własnoręcznie stworzył (reszte gatunków stworzyły gnomy)Dartha Miniusa i Dartha Onomę

JęzykiEdytuj

Główny Artykuł: Języki

Głównym językiem galaktyki był Basic. Wywodził się on z rodzimego, starożytnego języka ludzi którzy zdominowali galaktykę i rozszerzyli go na wszystkie sektory. Drugim najpopularniejszym językiem był Huttański, rozpowszechniony przez kryminalną i biznesową działalność Huttów, wiele ras prowadzących interesy z Huttami przejęło ich język (np. Rodianie).

ŹródłaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki