Wikia

Empirepedia

Galaktyka

4702strony na
tej wiki
Dyskusja0
Galaxymap1

Mapa Galaktyki

Galaktyka, to jedna z galaktyk w kosmosie nosząca oznaczenie klasyfikacyjne jako nazwę własną. Zgodnie z klasyfikacją galaktyk galaktyka z Gwiezdnych Wojen należy do typu SB, czyli galaktyki spiralnej z poprzeczką. Według niektórych źródeł galaktyka ma 120000 lat świetlnych średnicy, lub 36832,4 Parseków (Parsek to 3,258 roku świetlnego). Zawiera 400 miliardów gwiazd tworzących 180 miliardów układów gwiezdnych (część układów jest tworzona dwoma lub trzema gwiazdami). Około 3,2 milardów układów gwiezdnych posiada planety zdatne do zamieszkania (około 1 miliarda spośród nich jest faktycznie zamieszkana). W obszarze Republiki Galaktycznej/Imperium Galaktycznego (i państw pochodnych) znajdowało się 69 milionów układów planetarnych, które miały wystarczająco dużo mieszkańców żeby móc posiadać reprezentację polityczną w senacie, natomiast jedynie 1,75 milionów spośród nich posiadało pełną reprezentację. W Galaktyce wykształciło się około 5 milionów gatunków inteligentnych. Galaktyka posiada także kilka galaktyk satelitarnych - Labirynt Rishi (Rishi Maze), Companion Grek, Companion Esk, Companion Forn, Firefist, Companion Cresh i Companion Dorn.

Powstanie Galaktyki i życia inteligentnego:Edytuj

Mniej więcej przed 13,000,000,000 lat uformowała się galaktyka, w której miliardy lat później (około 5,000,000,000 lat temu - Goroth Prime) pojawiło się życie i w końcu osobnicy potrafiący posługiwać się Mocą. Początki cywilizacji sięgają jednak jedynie około 200000 lat wstecz (chociaż w niektórych przypadkach wyraźnie dalej - Columi około 2000000 lat wstecz), natomiast era podróży kosmicznych rozpoczęła się około 100000 lat przed bitwą o Yavin (Columi już około 2000000 BBY, Celestials około 1000000 BBY).

''To jest nasza galaktyka. Jej świetlisty dysk ma około sto tysięcy lat świetlnych i zawiera prawie czterysta miliardów gwiazd. Tylko około jedna czwarta z nich została zbadana dokładnie.

— Crix Q5 Baobab, wykład na Akademii Baobab Marynarki Handlowej

Gwiazdy w "Galaktyce"Edytuj

Rozróżnia się 4 sekwencje gwiazd (stopnie ewolucji gwiazd). Pierwsza sekwencja określa się "okresem narodzin gwiazdy" (Pre-main sequence stars) i obejmuje 2 stadia: protogwiazdy (Protostar, np. Doornik-1142) oraz brunatne karły (Brown dwarf, np. Black Bantha). Druga sekwencja określa się "okresem dojrzałym" (Main sequence stars) i obejmuje 7 podstawowych stadiów "życia" gwiazd, oprócz których istnieją także różne niestandardowe typy gwiazd: czerwne karły (red dwarf, np. Barab), gwiazdy pomarańczowe (orange, np. Yavin), gwiazdy żółte (yellow, np. Corell), gwiazdy żółto-białe (yellow-white, np. Ropagi), gwiazdy białe (white, np. Colu), gwiazdy niebiesko-niałe (blue-white, np. Kessa), gwiazdy niebieskie (blue, np. Garnib). Trzecia sekwencja okresla się "starością gwiazd" (Post-main sequence stars) i obejmuje 4 stadia: czerwone olbrzymy (red giant, np. Sokor), błękitne olbrzymy (blue giant, np. Ku'Bakai), czerwone nadolbrzymy (red supergiant, np. Primus Goluud) i błękitne nadolbrzymy (blue supergiant). Czwartą i ostatnią sekwencję określa się "gwiazdami zwartymi" (Compact stars). Sekwencja ta obejmuje 4 stadia: białe karły (white dwarf, np. Ardos), czarne karły (black dwarf, np. The star of the Ring), gwiazdy neutronowe (neutron star, np. Din pulsar), czarne dziury (black hole, np. the Maw).

  • Gwiazdy typu O (niebieskie gwiazdy) jest ich około 0,00001 % ogółu gwiazd. Gwiazdy tego typu są stare mniej niż milion lat, natomiast w około 10 % układach planetarnych tworzonych przez nie występują planety nadające się do zamieszkania co daje liczbę około 100 milionów takich planet (np. Garnib).
  • Gwiazdy typu B (niebiesko-białe gwiazdy) jest ich około 0,2 % ogółu gwiazd. Gwiazdy tego typu są stare około 10 milionów lat, natomiast w około 10 % układach planetarnych tworzonych przez nie występują planety nadające się do zamieszkania co daje liczbę około 100 milionów takich planet (np. Kessa).
  • Gwiazdy typu A (białe gwiazdy) jest ich około 0,7 % ogółu gwiazd. Gwiazdy tego typu są stare około 400 milionów - 2 miliardy lat, natomiast w około 10 % układach planetarnych tworzonych przez nie występują planety nadające się do zamieszkania co daje liczbę około 100 milionów takich planet (np. Colu).
  • Gwiazdy typu F (żółto-białe gwiazdy) jest ich około 2 % ogółu gwiazd. Gwiazdy tego typu są stare około 4 miliardy lat, natomiast w około 10 % układach planetarnych tworzonych przez nie występują planety nadające się do zamieszkania co daje liczbę około 100 milionów takich planet (np. Ropagu).
  • Gwiazdy typu G (żółte gwiazdy) jest ich około 4 % ogółu gwiazd. Gwiazdy tego typu są stare około 10 miliard lat, natomiast w około 50 % układach planetarnych tworzonych przez nie występują planety nadające się do zamieszkania co daje liczbę około 2 miliardów takich planet (np. Corell).
  • Gwiazdy typu K (pomarańczowe gwiazdy) jest ich około 15 % ogółu gwiazd. Gwiazdy tego typu są stare około 60 miliard lat, natomiast w około 25 % układach planetarnych tworzonych przez nie występują planety nadające się do zamieszkania co daje liczbę około 3,75 miliardów takich planet (np. Yavin).
  • Gwiazdy typu M (czerwone karły) jest ich około 70 % ogółu gwiazd. Gwiazdy tego typu są stare ponad 100 trylionów lat, natomiast w około 1 % układach planetarnych tworzonych przez nie występują planety nadające się do zamieszkania co daje liczbę około 700 milionów takich planet (np. Barab).
  • Pozostałe typy gwiazd (różne kolory gwiazd) jest ich około 10 % ogółu gwiazd (czerwone olbrzymy, błękitne olbrzymy, czerwone nadolbrzymy, błękitne nadolbrzymy - około 1 %; białe karły - 7 %; neutronowe gwiazdy - 0,1 %; reszta - bardzo mała ilość). W około 5 % układach planetarnych tworzonych przez nie występują planety nadające się do zamieszkania co daje liczbę około 500 milionów takich planet.

Sektory i NadsektoryEdytuj

Galaktyka została podzielona na kilka regionów. Lista poniżej jest ułożona rosnąco według ich dystansu od jądra galaktyki. Regiony zostały podzielone na nadsektory i sektory, te składają się z układy planetarnych zawierających planety.

NadsektoryEdytuj

Nadsektory (oversector, priority sector), to największe jednostki administracyjne, jakie kiedykolwiek utworzono w Galaktyce. Imperium Galaktyczne wprowadziło ten podział w czasach kiedy podporządkowywało sobie dawne tereny Starej Republiki, usuwając wszelką autonomię. Na czele nadsektoru stał Wielki moff. Nadsektor składał się z sektorów.

  • Coruscant Oversector
  • Corellian Oversector
  • Sector 3
  • Sector 4
  • Sector 5
  • Sector 6
  • Immalia Oversector
  • Bright Jewel Oversector
  • Relgim Oversector
  • Quelii Oversector
  • Gordian Reach Oversector
  • Maldrood Oversector
  • Trans-Nebular Oversector
  • Tolonda Oversector
  • Sarin Oversector
  • Pallis Oversector
  • Dustig Oversector
  • Greater Seswenna
  • Javin Oversector
  • Tapani Oversector
  • Oversector Outer
  • Sector 151

SektoryEdytuj

  • Światy Jądra galaktyki - Ten, znany od starożytności region, leżał na obrzeżach głębokiego jądra. Rozwinęły się tu najlepiej znane i zaludnione światy galaktyki. Z tego regionu wywodzi się ludzka populacja, która w bardzo krótkim tempie dotarła do większej części galaktyki. Stara Republika jak i wiele spośród pozostałych państw o zasięgu galaktycznym wywodzą się również ze światów jądra.

  • Obszar Kolonii - Pas kolonii był pierwszą strefą skolonizowaną przez ludzi, więc światy w tym regionie są również dobrze rozwinięte i często liczą sobie miliardy mieszkańców na jednej planecie.

  • Wewnętrzne rubieże - Oryginalnie region ten zwany był po prosty "rubieżą", ponieważ przez stulecia uważano go za najdalszy kraniec galaktyki. Imperium bezlitośnie kontrolowało ten region w wyniku czego ludność uciekała w region środkowych rubieży. Po bitwie o Endor Imperium mimo swojej niepopularności utrzymało ten region dłużej niż się spodziewano, wynikiem czego wiele światów oburzyło się na postawę Nowej Republiki zwlekającej z ekspansją do tego obszaru Galaktyki..

  • Obszar ekspansji - Region ekspansji był swoistym eksperymentem, gdzie kontrolę nad światami utrzymywały potężne korporacje wykorzystujące wszelkie dostępne złoża na planetach. Wynikiem tego powstał silny ruch oporu na wielu planetach który ostatecznie stworzył niepodległe rządy ograniczające wydobycie surowców. Mimo tego większość złóż na planetach została wyczerpana przed erą Imperium.

  • Środkowe rubieże - Z powodu mniejszej zasobności w surowce i co za tym idzie, mniejszej populacji, ludność światów środkowych rubieży ciężko pracowała na każdy kawałek chleba. Kilka planet rozwinęło się do imponującego poziomu, podczas gdy niektóre były schronieniem dla zorganizowanych grup przestępczych.

Galaxy map kotor

Mapa galaktyki z archiwów Jedi

Trasy nadprzestrzenneEdytuj

Przez wieki podróży nadprzestrzennych powstało wiele stałych, bezpiecznych tras wiodących przez rozwinięte ekonomicznie światy. Aż do wojen Klonów najnowsze mapy galaktyki były publicznie dostępne, lecz wraz z rozwojem Federacji Handlowej mapy tras nadprzestrzennych zaczęły być pilnie strzeżoną tajemnicą handlową. To dzięki nim Federacja mogła czerpać wysokie zyski korzystając z monopolu na wielu planetach. W tym okresie tylko Jedi i Biuro Kanclerza posiadało bardziej aktualne mapy.

EkonomiaEdytuj

Galaktyka charakteryzowała się niezwykle bogato rozwiniętą ekonomią. Przez wieki wykształciło się wiele potężnych konglomeratów i firm produkujących zarówno artykuły codziennego użytku jak i uzbrojenie dla największych armii. Największy kryzys ekonomiczny przeżyła galaktyka podczas inwazji Yuuzhan Vongów, kiedy to zniszczeniu uległy największe stocznie (między innymi te na Fondorze. Również wiele firm zależnych od zajętych przez Yuuzhan planet, upadło zmieniając oblicze handlu w skali galaktycznej. Jednak jak każdy kryzys i ten doprowadził do rozwoju wielu nowych firm, które wykorzystywały uciekinierów z zajętych planet jako tanią siłę roboczą. Najpowszechniejszą walutą w galaktyce były Kredyty ustanowiony za czasów Starej Republiki, lecz wiele planet (głównie te pod kontrolą Huttów oraz najbardziej oddalone od jądra) utrzymało swoją walutę.

GatunkiEdytuj

Główny Artykuł: Gatunki

JęzykiEdytuj

Główny Artykuł: Języki

Najpowszechniejszym językiem galaktyki był Basic. Wywodził się on z rodzimego, starożytnego języka ludzi którzy zdominowali galaktykę i rozszerzyli go na wszystkie sektory. Drugim najpopularniejszym językiem był Huttański, rozpowszechniony przez kryminalną i biznesową działalność Huttów, wiele ras prowadzących interesy z Huttami przejęło ich język (np. Rodianie).

ŹródłaEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki