FANDOM

Battleofgeonosis.jpg
Bitwa o Geonosis
Czas 22 BBY
Miejsce Geonosis
Konflikt Wojny klonów
Wynik zwycięstwo Republiki
Strony konfliktu

Konfederacja

Republika
Dowódcy
  • Dooku
  • Poogle Mniejszy
  • Yoda
  • Mace Windu
Siły
  • 1,000,000 B1
  • 100,000 B2
  • tysiące Geonosian
  • 212 Jedi
  • 192,000 klonów
Straty
  • tysiące droidów
  • tysiące Geonosian
  • tysiące klonów
  • dziesiątki jedi

Bitwa o Geonosis, miała miejsce podczas Wojen klonów w roku 22 BBY. Od tej bitwy rozpoczęła się wojna.

Czas i miejsce akcji

Bitwa o Geonosis rozegrała się dziesięć lat po Bitwie o Naboo, 22 lata zaś przed Bitwą o Yavin. Znaczyła ona początek trwającej dwa lata wojny, pomiędzy Konfederacją Niepodległych Systemów, zwaną Separatystami, a Wielką Armią Republiki, powołaną w trybie nadzwyczajnym przez Kanclerza Palpatine'a, przywódcy Republiki Galaktycznej, który stanął tym samym na czele armii. Połączonym siłom separatystów przewodził Hrabia Dooku, były Jedi, sługa enigmatycznego sithańskiego Lorda Sidiousa (prawdziwa tożsamość Palpatine'a).

Lokalizację planety odkrył Mistrz Obi-Wan Kenobi, podążając na jej powierzchnię za łowcą nagród Jango Fettem. Geonosis leży niecały parsek od Tatooine, do której jest w pewnym stopniu podobna - obie planety charakteryzuje pustynny krajobraz. Czerwonawe zabarwienie globu spowodowane jest wysoką zawartością metali w pyle spowijającym powierzchnię Geonosis. Planetę otacza kilka pierścieni asteroidów, bogatych w cenne surowce.

Battleofgeonosis2.jpg

Myśliwce Jedi.

Ta właśnie ostatnia właściwość była główną z przyczyn założenia przez Wata Tambora, przewodniczącego Unii Technologicznej, fabryk droidów na Geonosis. Poogle Mniejszy, chciwy i przebiegły władca Geonozjan, dał się przekonać okrągłą sumą do współpracy z Watem - hordy Geonozjańskich trutni, odpowiednio uwarunkowanych robotników, wspomagały konstrukcję fabryk.

Wat Tambor ochoczo przyłączył się do Separatystów; była to dla niego okazja do ucieczki od tak znienawidzonej przez niego biurokracji Senatu. Dzięki temu, Hrabia Dooku zyskał nie tylko potężne ilości droidów bojowych (także w wersji Super), ale i również cenny przyczółek - jako, że planeta była mało znana, Dooku mógł w spokoju formować dalsze plany walki z Republiką.

To właśnie na Geonosis miało miejsce spotkanie członków ruchu Separatystów, którego świadkiem był Mistrz Obi-Wan Kenobi.

Bitwa

Battleofgeonosis3.jpg

Ocaleli Jedi.

Atak świeżo powołanej Wielkiej Armii Republiki nastąpił krótko po otrzymaniu raportu Mistrza Obi-Wana Kenobiego. Powagę jego treści podkreśliło dodatkowo pojmanie Mistrza przez Geonozjan i spowodowało włączenie się do akcji Rycerzy Jedi. Jednocześnie, własną inicjatywą wykazała się senator Padmé Amidala i padawan Mistrza Kenobiego, Anakin Skywalker; niestety ich próba ratunku została udaremniona i w rezultacie Hrabia Dooku miał już trzech zakładników. Bitwa, jednak, rozpoczęła się nim egzekucja została wykonana.

Czoła republikańskiej armii stawiły połączone siły Separatystów. Federacja Handlowa, ze względu na możliwości finansowe, stanowiła niejako trzon separatystycznych wojsk; prócz standartowych Droidów Bojowych, w walce pojawił się model Super (patrz: zestawienie), zaprojektowany i produkowany przez Unię Technologiczną. Te już liczne siły wsparły dodatkowo Droidy Niszczyciele (znane także jako Droideki).

Gildia Handlowa dołączyła do armii separatystycznej dwa rodzaje Droidów-Pająków - mniejszy, zręczniejszy, używany głównie do zadań rozpoznawczych, oraz znacznie większy i potężniejszy, zwany często Pająkiem-Czołgiem.

Galaktyczny Klan Bankowy w walce wsparł Separatystów zwinnymi robotami-wyrzutniami, których pierwotnym zadaniem była m.in. przymusowa egzekucja długów od wierzycieli; po przyłączeniu GKB do Separatystów, droidy otrzymały oprogramowanie bojowe.

Sojusz Koprporacyjny dołączył jeszcze do tej ogromnych rozmiarów armii swoje roboczołgi. Sojusz znany jest jako pierwszy użytkownik tego typu maszyn na pełną skalę w polu walki. Potrafiły one szybko dostać się na pole walki, rażąc przeciwnika zamontowanym na 'ramionach' uzbrojeniem.

Battleofgeonosis4.jpg

Początek bitwy.

W Bitwie brały naturalnie udział także geonozjańskie trutnie, najniższa klasa geonozjańskiego społeczeństwa. Ich zaletą na polu walki była niewątpliwie ich liczba, także uzbrojenie, broń soniczna. W negatywnym sensie są oni jednak podobni do podstawowych droidów bojowych Federacji Handlowej - nie wykazują się inicjatywą; nie byli także szkoleni do walki z inteligentnym przeciwnikiem.

Jango GINIE.png

Jango -śmierć

Wielka Armia Republiki to nie tylko świetnie wyszkolone wojsko, lecz także nowoczesna technologia. Dzięki kunsztowi Rothana Heavy Engineering armia Republiki otrzymała do dyspozycji przenośną artylerię turbolaserową SPHA-T, opancerzony transporter AT-TE, kanonierkę LAAT (w kilku wersjach, charakteryzujących się innym przeznaczeniem na polu bitwy), oraz potężny statek klasy Acclamator, bezpośredni protoplasta Niszczycieli Gwiezdnych klasy Victory i Imperial. Ten ostatni mógł przenieść na swoim pokładzie do 16000 żołnierzy-klonów, 320 speeder bike'ów, 80 kanonierek LAAT, 48 transporterów AT-TE, oraz 36 pojazdów SPHA-T.

Za początek Bitwy uznać należy starcie Rycerzy Jedi z Geonozjanami i droidami bojowymi na geonozjańskiej arenie. Nim ulegli przeważającym wrażym siłom, przybyłe w samą porę siły Republiki rozproszyły przeciwnika, a w tym samym czasie transportowce podjęły zakładników.

Śmierć Eetha.png

Zniszczenie kanonierki Eetha

Bitwa przeniosła się na pustkowia Geonosis, wciągając także w ogień próbujące wznieść się statki Federacji Handlowej. Lepiej zorganizowanym, zdyscyplinowanym i wyposażonym wojskom republikańskim udało się zmusić przeciwnika do odwrotu. Trudno mówić jednak o pełnym sukcesie, gdyż Hrabiemu Dooku niestety udało się zbiec.

Bitwa o Geonosis to nie tylko punkt kulminacyjny tarć pomiędzy Separatystami a Republiką, lecz również namacalny koniec pewnej ery w dziejach Republiki. Jak pokażą najbliższe lata, nadchodzący czas będzie daleki od pokoju i harmonii. Wszem i wobec panuje ponure przeczucie, iż wprowadzone w ruch siły staną się zgubą dla wielu, a stary porządek padnie.

Ciekawostki:

  • Oprócz wielu klonów, w bitwie zginęło wielu jedi. Jednymi z najbardziej znanych był Coleman Trebor. Zginął także Jango Fett, będący pierwowzorem klonów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki